Prečalúniť. Oplatí sa to?
Predtým ako by ste sa rozhodli pre prečalúnenie, je dobré vedieť čo to obnáša
Uverejnené 10.3.2024 17:12
V poslednej dobe sa zvýšil zo strany zákazníkov záujem o prečalúnenie a opravy sedačiek. Na margo tohto sme sa rozhodli priblížiť aspekty prečalúňovania, resp. opravy sedačiek. V článku si priblížime celkový postup a zvážime či sa oplatí dať si sedačku prečalúniť. Úvodom je potrebné si ujasniť, či ideme prečalúňovať sedačku, ktorá bola vyrobená u nás, alebo sa jedná o cudzí produkt. V tomto článku budeme rozoberať sedačky, ktoré neboli vyrobené našou firmou.
Rozhodnutie prečalúniť si starú sedačku zdá byť na prvý pohľad logické a rozumné riešenie. Napriek tomu, ako už vieme, nie všetko je zlato, čo sa blyští. Je to tak aj v tomto prípade. Vo väčšine prípadoch sa stretávame so sedačkami, ktoré nie sú staršie ako 3-4 roky. Sú to sériovo vyrábané sedačky, ktoré pri obstarávaní boli až nereálne lacné, po väčšine kupované v medzinárodných reťazcoch. To znamená, že sedačky boli vyrábané v zahraničí, v sériovej produkcii s dôrazom na cenu. Materiály použité na výrobu sú lacné a preto nemôžeme očakávať kvalitu na dlhé roky. Väčšinou sú to eko-kože, ktoré sa za krátku dobu olúpu, alebo sedadlá, ktoré sa veľmi rýchlo vysedia. Toto sú dôvody, ktorými sa zákazníci obracajú na nás. Je potrebné vedieť, že najdrahšími položkami pri výrobe sedačiek sú poťahové látky a molitanové výplne. Z toho je nám jasné, že pri opravách takéhoto typu bude nutné meniť tie veci, ktoré sú najdrahšie. Okrem tohto sa na cenu opravy ešte nabalí aj cena práce, ktorá v tomto prípade je značná. Ale prečo je to tak? Poďme si priblížiť celkový proces opravy sedačky.
Úroveň kvality použitých matriálov
Úroveň kvality použitých matriálov
Sedačku, ktorú nám doveziete na opravu vidíme prvýkrát. Nedisponujeme žiadnymi šablónami a nevieme čo nás čaká v útrobách sedačky. Je ťažké takto stanoviť presnú cenu opravy. Môžu sa vyskytnúť také faktory, ktoré bez demontáže a odčalúnenia sedačky nevieme predvídať. Celkový proces odčalúnenia môže zabrať niekedy aj dva dni pre 2-3 pracovníkov v závislosti od typu a zostavy sedačky. Po tomto úkone zhodnotíme stav molitanov a kostry. Ak nie je nutné nič opravovať na skelete sedačky pristúpime k šetrnému rozpáraniu poťahu. Je to potrebné, aby sme mali z čoho vytvoriť šablóny na nástrih novej poťahovej látky. Po vytvorení šablón, ktoré väčšinou zaberie aj jeden pracovný deň, pokračujeme na nástrih novej látky a zošívanie jednotlivých častí. Pri tomto procese môžeme rátať ďalší pracovný deň. Posledný krokom je čalúnenie do novej látky. Oproti čalúneniu novej sedačky sa väčšinou tento proces v tomto prípade predlží, nakoľko molitany na používanej sedačke už môžu byť mierne deformované a preto poťah je nutné viackrát upravovať, tak aby pasoval na používanú sedačku. Tu by sme konštatovali, že oprava sedačky je hotová, ale vo veľkej miere prichádza slovíčko „ALE“.
Vyhotovonie nereálne lacných sedačiek
V 90% prípadoch sa stretávame pri lacných sedačkách s riešeniami, ktoré sa nedajú opraviť bez značného zásahu do kostry sedačky. To znamená, že prichádzajú ďalšie nepredvídateľné náklady, ktoré musí zákazník znášať a firma to nedokáže predvídať bez demontáže sedačky. Zákazník vidí v predajni len finálny produkt, ktorý je z hľadiska estetiky pekný, ale nevidí, celkovú kvalitu kostry a výplňových materiálov. V takýchto prípadoch už celková cena opravy sedačky sa začína približovať k výrobe novej sedačky.
Keď si poskladáme celkový proces prečalúnenie sedačky zistíme, že okrem ceny materiálov použitých pri oprave sa počíta aj s časom potrebným na opravu, čo vo viacerých prípadoch je aj 5-6 dní. Pričom výroba novej sedačky trvá podľa náročnosti a rozmeru sedačky 2-3 pracovné dni.
Môžeme argumentovať, že opravou sedačky znižujeme tlak na životné prostredie, nakoľko nezaťažujeme ho výrobkom, ktorý po 3-4 rokoch vyhodíme. Bohužiaľ nie je to tak. Z jedného hľadiska meníme skoro 70% materiálov (ak meníme poťah aj výplňové molitany) za nové a z ďalšieho hľadiska energie potrebné na opravu sedačky sú dvojnásobné ako pri výrobe novej.
Galéria k článku: